Números equilibrats

NÚMEROS EQUILIBRATS

L’Ajuntament ha aprovat aquest mes d’octubre les ordenances fiscals per al proper any 2022. Aquest és un pas previ que genera debat cada tardor abans de procedir a l’aprovació del pressupost anual. Les taxes i els impostos municipals ens permeten recaptar diners i gestionar un pressupost que ha de prioritzar l’atenció a les persones i vetllar per la qualitat dels serveis públics. Els ajuntaments patim un finançament precari des de fa una pila d’anys. Tot i ser l’administració més propera al conjunt de la ciutadania, tenim un munt de mancances per atendre les necessitats dels veïns i veïnes més immediates i planificar les inversions estratègiques que ens calen. El clam del món local no acaba de ser atès pel conjunt de les administracions i anem arrossegant un greuge que cal solucionar tard o d’hora i entendre que és una qüestió de país.

Governar és prioritzar, escoltar i donar resposta a les necessitats del municipi. I fer-ho amb una mirada ampla i generosa que entenem que les ordenances fiscals aprovades en el marc del darrer ple ens permetran fer. Des del consistori mantenim la majoria de taxes i tributs congelats amb la voluntat de mantenir la pressió fiscal baixa i cercar aquest equilibri tan difícil, però necessari, que passa per mantenir uns serveis i equipaments públics de qualitat.

D’aquesta manera, introduïm petites novetats com és l’establiment d’un únic pagament en concepte de matrícula per a l’Escola Bressol o l’Escola Municipal de Música, de manera que les famílies paguen un sol cop i no cada inici de curs, o bé una única quota inicial per a les persones usuàries del gimnàs, per afavorir-ne la continuïtat. Ho fem per posar en valor, precisament, els nostres serveis públics i aconseguir la fidelitat de totes i tots vosaltres. Ho fem posant les coses una mica més fàcils perquè entenem que és bàsic disposar de serveis de qualitat sense haver de sortir del nostre municipi.

La recaptació global de l’IBI també es manté exactament igual que l’any passat, i hi haurà rebuts que baixen i rebuts que pugen. El consistori no pot decidir sobre cadascun dels rebuts, sinó que ha decidit mantenir un rebut que, de mitjana, és de 389 euros, mentre que a la resta de la comarca la xifra s’enfila més enllà dels 400 euros. La revisió dels valors cadastrals ens ha permès actualitzar uns valors que prenien de referència els anys de la bombolla immobiliària, totalment desactualitzats, i que permetran beneficis en figures tributàries com l’IRPF a la renda, l’impost del patrimoni i la plusvàlua. Mantenir la recaptació global de l’IBI sense variacions ens permet trobar aquest equilibri per fer compatibles una pressió fiscal baixa i uns serveis de qualitat.